Dit nieuwsbericht werd toegevoegd op 19 oktober 2010.

Opvoedingswinkel op de VIVO-beurs

Tijdens het weekend van 8-9-10 oktober 2010 organiseerde de Provincie Limburg voor de eerste maal de VIVO-beurs, de beurs voor gezin, gezondheid en vrije tijd.

Gedurende deze drie beursdagen konden bezoekers kennismaken met het gevarieerde aanbod dat er in Limburg op dit vlak bestaat. Een 120-tal standhouders, uit de non-profit- en commerciële sector hielden workshops en lezingen en vormden het decor van deze boeiende driedaagse.

Ook de consulenten van de Opvoedingswinkel Noord-Limburg waren samen hun Limburgse collega’s aanwezig. Naast een infostand konden bezoekers er in de befaamde caravan terecht voor een gesprek over opvoeding, een luisterend oor of pedagogisch advies.

Op vrijdag opende de beurs met een welzijnsplenum met als thema ‘Naar een welzijnsbeleid van de toekomst’. Limburg voert op welzijnsvlak een impulsbeleid om tegemoet te komen aan de nieuwe uitdagingen waarvoor we op welzijnsgebied gesteld worden. Er zijn in Limburg tal van pilootprojecten die hun dienst bewezen hebben en op grotere schaal uitgewerkt worden. Gedeputeerde van welzijn en gezondheid, mevrouw Erika Thijs, hield er een pleidooi om in Limburg te blijven ijveren voor de inzet van de bestaande expertise om tot vernieuwing te komen.

In een panelgesprek met zorgactoren over zorgvernieuwing, intersectorale samenwerking en zorg op maat kwam er duidelijk naar voor dat ook zeker geïnvesteerd moet worden in opleidingen die inspelen op de nieuwe tendensen. Eén van deze tendensen is de verdere vergrijzing van de samenleving. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich op welzijnsvlak. Ook doet het vragen stellen bij de bestaande structuren op zorggebied en dringen nieuwe samenwerkingsverbanden zich op.

Tot slot informeerde trendwatcher Nina De Man de aanwezigen met de nodige flair over nieuwe trends. Een opvallende trend liet zich omschrijven als het high tech – high touch principe. Ondanks alle technologische snufjes lijken mensen toch erg zoekende naar manieren om gezelligheid in hun leven te houden. Nooit eerder heeft het verkoopscijfer van kaarsen zo hoog gelegen.

Op http://www.limburg.be/47430 vind je een fotoreportage van de editie 2010 van de VIVO-beurs.